Piškotki

Da bi vam lahko nudili popolno uporabniško izkušnjo, uporabljamo "piškotke" (cookies).
Z nadaljnjo uporabo našega portala se strinjate z uporabo piškotkov.

Izum

Margaret Wilcox, ženska, zaradi katere nas za volanom ne zebe
Margaret Wilcox, ženska, zaradi katere nas za volanom ne zebe
18.04.2021 23:07 Urša Prosenjak

Ženske med vožnjo cenimo udobje in v hladnem zimskem jutru, kakršnih je to pomlad še obilo, največ udobja nedvomno prispeva avtomobilski grelec. Morda bo koga presenetilo, toda ta nepogrešljiv del opreme vsakega sodobnega avta je izumila ženska.

Margaret A. Wilcox, rojena leta 1838 v Chicagu, je bila ena prvih strojnih inženirk svojega časa. Rada je preizkušala različne zamisli v upanju, da bo odkrila nekaj pomembnega in koristnega. In tisti, ki smo bolj zmrzljive sorte in radi uživamo v prijetno topli potniški kabini, se bomo strinjali, da je resnično iznašla nekaj nenadomestljivega.

V svojih poznih dvajsetih je Margaret Wilcox odkrila težavo: potniki v vlakih in strojevodje so v hladnem vremenu trpeli zaradi prezeblih prstov in dlani. Tehnologija je bila takrat še precej osnovna, izolacije praktično ni bilo, o udobju pa nihče ni kaj dosti razmišljal. Nato pa se je Wilcoxova domislila rešitve in jo začela preizkušati v praksi. Vedela je, da motor ob delovanju proizvaja toploto, zato je iskala način, kako usmeriti to toploto v kabino. Šlo je za genialen koncept, na katerega še nihče šred tem ni pomislil. Svojo zamisel je patentirala novembra 1893.

Pot do tja pa ni bila enostavna. Margaret je pred tem patentirala že nekaj izumov, med drugim stroj za hkratno pomivanje posode in pranje perila, vendar takrat ženskam še ni bilo dovoljeno patentirati izumov, zato je to storila pod imenom svojega moža. Toda do leta 1893 je družba že nekoliko napredovala in tako so Margaret priznali vse zasluge za njen izum avtomobilskega gretja.

Margaret Wilcox, ženska, zaradi katere nas za volanom ne zebe

Kljub temu ideja ni bila vsem všeč, ker je bila še vedno precej osnovna. Temperature namreč in bilo mogoče uravnavati, odvisna je bila od trajanja vožnje. Vseeno je zamisel Maegaret Wilcox še danes osnova avtomobilskih grelnikov in na to idejo so se naslonili tudi inženirji, ko so razvijali način uravnavanja temperature. Prvi avtomobili so bili sicer odprti, zato princip gretja notranjosti ni bil ravno smiseln, toda leta 1907 so se na trgu pokjavili avtomobili z zaprto kabino. Osnovne različice grelcev so začeli vgrajevati leta 1917, vendar je Ford šele leta 1929 začel uporabljati zasnovo Wilcoxove, s tem pa so avtomobili lahko dosegli občutno toplejšo temperaturo.

Danes se v večini primerov vroča hladilna tekočina iz motorja vozila spusti skozi cev, ki izmenjuje toploto med hladilno tekočino in zrakom v kabini. Ko se ogreje zrak, se ogreje kabina, imamo pa tudi sistem za nadzor temperature, ki lahko meša ogrevan zrak s hladnejšim zunanjim zrakom, da pomaga ustvariti čim prijetnejšo temperaturo.