Na naši spletni strani uporabljamo piškotke, s katerimi izboljšujemo vašo uporabniško izkušnjo in vam zagotavljamo ustrezne vsebine in oglaševanje. Z nadaljno uporabo naše spletne strani se s tem strinjate.

Razumem...
Ženska, ki je premikala meje dovoljenega v Formuli 1
Maria Teresa di Filippis
Ženska, ki je premikala meje dovoljenega v Formuli 1
Sledi nam na
  
Deli zgodbo na
08.09.2022 00:36

Motošport je eden redkih športov, kjer tekmovalci niso že vnaprej ločeni po spolu. A kljub temu, da moški in ženske lahko tekmujejo skupaj, pa so vrata ženskam v Formulo 1 še vedno precej priprta, zelo dolgo pa so bila sploh povsem zaprta.

Urša Prosenjak

Prva ženska, ki je prebila led in odškrnila vrata v svet moške dominance, je bila Maria Teresa de Filippis. Italijanka se je rodila 11. novembra 1926 v premožni družini, z dirkanjem pa se je začela ukvarjati pri 22-ih letih, ko sta jo brata izzvala, da ne more voziti hitro. Prva dirka, na kateri je zmagala s Fiatom 500, je bila desetkilometrska proga Salerno – Cava de Tirreni. Rezultat jo je spodbudil k nadaljevanju dirkaške kariere in leta 1954 je osvojila drugo mesto italijanskega prvenstva športnih avtomobilov. Na podlagi dosežkov jo je k sodelovanju kot razvojno voznico povabil Maserati.

Ženska, ki je premikala meje dovoljenega v Formuli 1

V letih, ki so sledila, je tekmovala na številnih dirkah, med drugimi tudi na gorskih in vzdržljivostnih, nato pa se ji je leta 1958 ponudila izjemna priložnost. Maserati je do takrat že zapustil Formuli 1, vendar je ostalo še precej njihovih dirkalnikov, ki so bili na razpolago. Maria je tako sedla v enega izmed njih in 18. maja 1958 v Belgiji nastopila na svoji prvi dirki Formule 1. Takrat se je spoprijateljila s kolegom novincem, Berniejem Ecclestonom, s katerim sta si ostala blizu še vrsto let za tem. Nad njenim napredkom je bdel Juan Manuel Fangio, prvak leta 1957, ki je naslov osvojil prav z Maseratijevim avtom, nato pa je prevzel vlogo mentorja prve ženske v motošportu. Mnogo let kasneje je v nekem intervjuju razkrila, da jo je opozarjal, da je prehitra in da preveč tvega. A očitno se je to obrestovalo, saj je že na svoji debitantski dirki osvojila 10 mesto, skupno pa je tekmovala na petih dirkah svetovnega prvenstva v F1.

Čeprav je njen belgijski nastop pomenil prelomnico za prihodnost žensk v motošportu, pa vse le ni potekalo brez težav. Že na naslednji dirki, 6. julija 1958 v Franciji, so ji prepovedali nastopiti. Direktor dirke jo je namreč odslovil z besedami, da je »edina čelada, ki naj bi jo ženska nosila, tista pri frizerju.«

Šovinističen odnos moških je ni odvrnil od športa, ki je bil njena strast in istega leta se je v avgustu udeležila portugalske dirke, 7. septembra pa je nastopila pred domačim občinstvom v Monzi, vendar je po 57 krogih od sedemdesetih odstopila zaradi težav z motorjem.

Ženska, ki je premikala meje dovoljenega v Formuli 1

Leta 1959 se je pridružila ekipi Behra-Porsche RSK in se udeležila kvalifikacij v Monaku, vendar se je uvrstila na zadnje mesto in ni sodelovala na dirki. To je bil njen zadnji poskus v Formuli 1.

Njeno kariero je 1. avgusta 1959 končala tragična nesreča. Ne njena, pač pa nesreča enega njenih kolegov. Vodja ekipe Porsche Jean Behra se je smrtno ponesrečil na nemški dirki. De Filippisova je bila zaradi tragedije skrušena in se je umaknila iz profesionalnega motošporta.

Ženska, ki je premikala meje dovoljenega v Formuli 1

Okoli leta 1960 se je poročila z avstrijskim kemikom Theodorom Huschekom in si z njim ustvarila družino. Vse do leta 1979 se je izogibala vseh vrst motošporta, takrat pa se je pridružila mednarodnemu klubu nekdanjih dirkačev in leta 1997 postala celo podpredsednica organizacije. Leta 2004 je bila ustanovna članica kluba Maserati, kasneje pa je bila tudi njegova predsednica.

Ženska, ki je premikala meje dovoljenega v Formuli 1

Maria Teresa de Filippis je umrla 8. januarja 2016 v starosti 89 let. Čeprav je bila prva ženska v Formuli 1 in čeprav se ni mogla pohvaliti z impresivnimi rezultati, je več zmag v drugih dirkaških razredih. Danes velja za pionirko motošporta, ki je utrla pot ostalim ženskam, čeprav jim tudi več kot 60 let kasneje vrata v kraljevi razred motošporta niso prav na široko odprta.

Vzdevek:

Prijava omogoča lažje komentiranje.
© Copyright 2017-2022 NjenAvto